SCENA MUZYKI NOWEJ / MUSICA PURA Z AUSTRII
1.12.2020, 19.00
Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze
Musica Pura z Austrii
Kühr / Schaufler / Harnik / Furrer / Gander
Program:
Gerd Kühr – Música Pura (2011)
Anselm Schaufler – Via (2005)
Elisabeth Harnik – re-framing I (2010)
Beat Furrer – linea dell’orizzonte (2012)
Bernhard Gander – take nine (2011)
Wykonawcy:
Chain Ensemble:
Ewa Liebchen – flet
Jakub Jackowski – obój
Julian Paprocki – klarnet
Piotr Thieu Quang – klarnet
Karol Mastalerz – saksofon
Szymon Michalik – fagot
Monika Paprocka-Całus – waltornia
Bartłomiej Kacperski – trąbka
Michał Daszkiewicz – puzon
Tomasz Wesołowski – tuba
Miłosz Pękala – perkusja
Magdalena Kordylasińska-Pękala – perkusja
Jan Gralla – perkusja
Natalia Kowalska – akordeon
Maurycy Stawujak – fortepian
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Tomasz Rosiński – altówka
Magdalena Bojanowicz– wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
Michał Bereza – reżyseria dźwięku
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie
Muzyka absolutna, muzyka czysta, autoteliczna, która sama jest swoją treścią, nie potrzebuje słów. Jest jak nautilus, łodzik, który dobudowuje kolejne kommory swojej spiralnej muszli przemierzając podmorskie przestrzenie – tak widzi swoją twórczość Elisabeth Harnik – kompozytorka i improwizatorka. Rock, hard rock i metal to ulubiona muzyka Bernharda Gandera, od niej zaczynał, i jej energię przenosi do muzyki „klasycznej”, ale w take nine nawiązuje nie tyle do słynnego Take five, lecz do Blue Rondo à la Turk Dave’a Brubecka i charakterystycznej nieparzystej rytmiki w metrum 9/8. I Harnik, i Gander, to uczniowie Beata Furrera. Jego „linia horyzontu” to badanie zasady transformacji cząstek, zlepiających się ze sobą i przeplatających w nieskończonej ucieczce, tworząc studium ruchomego cienia.
Organizator: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Współorganizator: Nowy Teatr
Projekt współfinansują m.st. Warszawa, Austriackie Forum Kultury
SCENA MUZYKI NOWEJ PODRÓŻE I “PODRÓŻE”
9.11.2020, 19:00
Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze
Kagel / Szalonek / Romitelli
Program:
Mauricio Kagel – Die Stücke der Windrose: Nordwesten (1991) i Norden (1994)
Witold Szalonek – Connections (1972)
Fausto Romitelli – Professor Bad Trip, Lesson 2 (1999)
Chain Ensemble:
Ewa Liebchen – flet
Julian Paprocki – klarnet
Jakub Jackowski – obój
Szymon Michalik – fagot
Monika Paprocka-Całus – waltornia
Kamil Zwoliński – trąbka
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna
Łukasz Owczynnikow – gitara basowa
Miłosz Pękala – perkusja
Andrzej Karałow – fortepian, sampler
Aleksandra Płaczek – fisharmonia
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Tomasz Rosiński – altówka
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
Michał Bereza – projekcja dźwięku
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Koncert elektryzujący – i nie chodzi tu jedynie o szalone brzmienia gitar elektrycznych – lecz o wielokierunkowe halucynogenne oddziaływania muzycznej wyobraźni. Lekcja Profesora Bad Trip to środkowa część trylogii, którą Romitelli napisał pod wpływem tekstów Henri’ego Michaux poświęconych meskalinie i innym środkom zmieniającym świadomość, odnajdując analogie pomiędzy turbulencjami tak zaburzonej percepcji a procesami dziejącymi się w jego muzyce – obrazy dźwiękowe są poddawane ciągłym wstrząsom, drganiom, deformacjom, ich kontury falują, wibrują, oscylują. Zaburzone są też kierunki wyznaczane przez muzyczną busolę Maurizio Kagela – roztapiające się zegary z Trwałości pamięci Salvadora Dalego, to drobnostka w porównaniu z „Różą wiatrów na orkiestrę salonową” tego kompozytora o korzeniach argentyńsko-żydowskich mieszkającego przez większość życia na zachodzie Europy, który swój antykolonialny krytycyzm i ironię koduje już w tytule swego fascynującego ośmioczęściowego muzycznego traktatu. „Północny zachód” zaczyna się imaginacyjną procesją Indian z Andów, powoli zbliżającą się do publiczności, a kończy się pogwizdywaniami o lekkich odcieniach karnawałowo-sielskich. Skrząca się mrozem „Północ” to odwołanie do syberyjskich rytuałów szamańskich. A Kagela z Romittelim łączą tu Connections Witolda Szalonka – odkrywcy „dźwięków kombinowanych”, którego sonorystyczną inspiracją była „dziwność” dźwięków przypadkowych powstających przy nieumiejętnej grze i brzmienia instrumentów pozaeuropejskich.
Współorganizator: Nowy Teatr
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
SCENA MUZYKI NOWEJ – Ró czyli spokój
23.06.2020 19.00
Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze
Kroschel / Mincek / Thorvaldsdottir / Donatoni
Program:
Artur Kroschel – Fracture (2006/2007)
Alex Mincek – Poco a Poco (2009)
Anna Thorvaldsdottir – Ró (2013)
Franco Donatoni – Hot (1989)
Chain Ensemble:
Ewa Liebchen – flet
Julian Paprocki – klarnet
Paweł Gusnar – saksofon
Bartosz Kacperski – trąbka
Jakub Gumiński – puzon
Miłosz Pękala – perkusja
Adam Kośmieja – fortepian
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Paweł Czarny – altówka
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie
Spokój – nie jako odprężenie – lecz jako pełna swobody koncentracja – to przestrzeń wspólna czerwcowego koncertu Chain Ensemble. Uważne poruszanie się po kruchym terenie, jakim jest stan pełni, ciągle na nowo na przemian osiągany i destabilizowany. A przy tym błyskotliwość tych na poły realnych, na poły magicznych zjawisk wyłonionych z wyobraźni kompozytorskiej sprawia, że Ró czyli spokój to nie tylko trening uważności (vide sławetne mindfulness), ale też ekscytujące eksploracje muzyczności.
Dźwiękowe mikro-implozje i eksplozje rozdzielane ciszą, łamliwość obiektów i narracji jako cel sam w sobie sugerowane są już w tytule Fracture na sześć instrumentów Artura Kroschela (ur. 1973), zgodnie ze stworzoną przez tego kompozytora „techniką rozbijania początku”, którą interpretuje on jako „kruszenie się, rozpad skał na drobne elementy” czy dekonstrukcję odsłaniającą elementy składowe. To łamanie i rozbijanie jedynie w niektórych momentach wyraża się w ostrzejszej formie. Stabilność w niestabilności i zmienności, zaskakujące brzmienia i zwroty akcji, dają w efekcie silnie zindywidualizowaną (każdy obiekt dźwiękowy ma swoją wyrazistą tożsamość) narrację, która nie terroryzuje, lecz medytuje i na współmedytowanie pozwala (w ramach niespełna szesnastu minut).
Z kolei w utworze Poco a Poco (15’) nowojorskiego kompozytora i performera Alexa Minceka (ur. 1975) muzyczna idea postępowania krok za krokiem zrealizowana jest w tak fascynujący sposób, że całkowicie wciąga nas w dźwiękowe przygody towarzyszące kolejnym stąpnięciom – od pierwszych, powolnych i wahających się, przez zatrzymania, powtórzenia, zapętlenia, nierzadko brzmiące zarazem bardzo zabawnie i szlachetnie, i stopniowo zagęszczające się w rodzaj ekstatycznej wielopłaszczyznowej feerii. Wśród siedmiu instrumentów dominuje trąbka, której potencjał jazzujący i klasycznie komediowy jest tu skrupulatnie, acz w nowy sposób (szczególnie przez wirtuozowskie pomysły zestawień jej z pozostałymi instrumentami) wykorzystany.
Anna Thorvaldsdottir (ur. 1977) wyrosła wśród dźwięków natury, których muzyczność jest materiałem dla jej wyobraźni. Pochodzi z małej miejscowości islandzkiej położonej między górami a oceanem, a jej warstwowo komponowana muzyka stanowi ekosystem dźwięków, równych wobec siebie i współoddychających. Dąży też do tworzenia warunków totalnego doświadczania muzyki, poprzez łączenie jej z odpowiednią aurą wizualną. Lubi stosować długo wybrzmiewające współbrzmienia pełniące funkcję centrów tonalnych, na które nakłada struktury z nimi kolidujące, jak ścierające się ze sobą bryły topniejącego lodu. W niespełna 11-minutowym utworze Ró („spokój” po islandzku) granie tych długo brzmiących dźwięków jest zadaniem wymagającym pełnego wyciszenia i koncentracji – to jak „nieść delikatny kwiat nie wypuszczając go z dłoni i nie spadając z cienkiej liny, po której się stąpa”. Pod koniec utworu klarnet i flet basowy mają grać „ze spokojem, swobodą i poczuciem delikatnej kruchości”, nie ewokującej jednak stanów (auto-)destrukcji, lecz kruchość stanu pełni.
Na zakończenie wirtuozowski i – choć dość skomplikowany, to niezwykle efektowny, lekki i ażurowy – Hot (15’) na saksofon i sześciu innych wykonawców Franco Donatoniego (1927-2000). Celem jest tu uzyskanie efektu wzorowanego na improwizacji jazzowej, co kompozytor sugeruje na początku, posługując się w tym celu głównie kontrabasem dającym stałe motoryczne tło rytmiczne. Punktem wyjścia jest jazz, ale jakże szybko i jak daleko udaje się włoskiemu mistrzowi odejść w inne rejony, zmieniając znane gesty w swoje innowacje! Krucha równowaga między tym, co jest sugerowane jako dobrze znane, a tym, co nowe, zostaje tu na chwilę w pełni osiągnięta.
CHAIN ENSEMBLE NA XVII FESTIWALU ŁAŃCUCH
Niedziela 2 lutego 2020
Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert C-dur na flet, harfę i orkiestrę KV 299
Witold Lutosławski – Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (wersja fletowa)
Anton Webern – Koncert na 9 instrumentów op. 24
Bruno Mantovani – Concerto de Chambre no 1 na 17 instrumentów (prawykonanie polskie)
Chain Ensemble
Jadwiga Kotnowska – flet
Anna Sikorzak-Olek – harfa
Andrzej Bauer – dyrygent
22.11.2019 Klub Mała Warszawa MONIUSZKO E-ŚPIEWNIK
Agata Zubel – śpiew
Cezary Duchnowski – elektronika
Andrzej Bauer – wiolonczela
E-ŚPIEWNIK w paryskim Cité Internationale des Arts
Połączony z promocją płyty wydanej przez PWM/ANAKLASIS w ramach serii REVISIONS
11.11.2019 Nowy Teatr Scena Muzyki Nowej
W Nowym Teatrze zabrzmiał ostatni w tym roku koncert Chain Ensemble w ramach cyklu Scena Muzyki Nowej.
w programie:
Prawykonanie kompozycji multimedialnej Mi-repris w opracowaniu i wykonaniu artystów wrocławskich: Pawła Hendricha i Cezarego Duchnowskiego, z wizualizają Marcina Rupocińskiego oraz Chain Ensemble w składzie:
Andrzej Bauer – wiolonczela, prowadzenie koncertu
Ewa Liebchen – flet
Rafał Jędrzejewski – flet
Ewa Paciorek – waltornia
Tomasz Bińkowski – waltornia
Krzysztof Bąkowski – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
17.10.2019 Akademia Muzyczna w Bydgoszczy „China Story „
Koncert monograficzny „China Story”
Utwory Ye Xiaoganga z udziałem zespołu solistów oraz kameralistów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydoszczy w ramach Spectrum International New Music Symposium.
W roli solistki na zheng wystąpiła Cheng Haoru
14.10.2019 Nowy Teatr Scena Muzyki Nowej
W programie
Mauricio Kagel – Match
Katarzyna Stasiewicz – wiolonczela
Krystyna Wiśniewska – wiolonczela
Miłosz Pękala – perkusja
Maciej Jabłoński – Mecz
Tomasz Sikorski – Struny w ziemi
Arvo Pärt – Tabula Rasa
Maria Sławek – skrzypce
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
15.09. 2019 TVP Kultura – e-Śpiewnik
Transmisja koncertu w cyklu Kultura na żywo. Dla zgromadzonej w studiu publiczności i widzów przed telewizorami wykonaliśmy współczesne wizje pieśni ze Śpiewników domowych Moniuszki – utwory z naszego wspólnego projektu Moniuszko – e-Śpiewnik.
Agata Zubel w jednym z wywiadów: „Moniuszko został przez nas zreinterpretowany, przefiltrowany przez różne style oraz pomysły muzyczne i klasycznego śpiewania jest w e-Śpiewniku mało. Zachowaliśmy linie melodyczne i teksty, natomiast wszystko inne jest dziełem naszej inwencji”.
Pieśni:
Prząśniczka – sł. J. Czeczot
Łza – sł. autor nieznany
Duetino – sł. A. Mickiewicz
Dumka – sł. J. Czeczot
Czy powróci? – sł. J. I. Kraszewski
Pieśń wieczorna – sł. Ludwik Kondratowicz (pseud. Władysław Syrokomla)
Księżyc i rzeczka – sł A. Sowa
Nawrócona – sł. J. W. Goethe w przekładzie K. Brodzinskiego
Luli – sł. Ludwik Kondratowicz (pseud. Władysław Syrokomla)
Powidzcie mi – sł. autor nieznany
Pieśń Pustelnika – sł. A. Mickiewicz
Ja Ciebie kocham – sł. autor nieznany
19 sierpnia 2019 XX Letnia Filharmonia AUKSO – Wigry – Inauguracja
Kościół pokamedulskiego kompleksu klasztornego, Wigry
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia
Andrzej Bauer – wiolonczela
w programie:
F. Couperin,
W.A. Mozart / A. Franchomme,
V. Bellini / A. Franchomme
15 lipca 2019 18 Festiwal „Ogrody Muzyczne”
Premiera projektu e-Śpiewnik. Wybór pieśni Moniuszki w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego.
Wykonawcy:
Agata Zubel – śpiew
Andrzej Bauer – wiolonczela
Cezary Duchnowski – elektronika
Maciej Walczak – wizualizacje
30 czerwca 2019 Nowy Teatr – Scena Muzyki Nowej
W programie:
Karlheinz Stockhausen – Kreuzspiel
Andrzej Kwieciński – a 6 [+1]
Carola Bauckholt – Laufwerk
Witold Lutosławski – Subito
Fausto Romitelli – Amok Koma
Wykonawcy:
Chain Ensemble w składzie:
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Paweł Czarny – altówka
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
Miłosz Pękala – perkusja
Magdalena Kordylasińska – perkusja
Tamara Kurkiewicz – perkusja
Ewa Liebchen – flet
Julian Paprocki – klarnet
Piotr Thieu Quang – klarnet
Maurycy Stawujak – fortepian
Emilia Sitarz – fortepian, sampler
Jakub Jackowski – obój, rożek angielski
Robert Migas-Mazur – komputer, projekcja dźwięku
25 maja 2019 Nowy Teatr – Scena Muzyki Nowej
Zabrzmiały:
Witold Lutosławski – 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec
Simeon ten Holt – Palimpsest
Chain Ensemble wystąpił w składzie:
Jakub Jakowicz – skrzypce
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Maria Sławek – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Andrzej Bauer – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
20.04.2019 NOSPR – AUKSO
We wspaniałej sali – siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zagraliśmy niezwykłe dzieło Sofii Gubajduliny – Siedem słów na wiolonczelę, bajan i orkiestrę smyczkową.
Wykonawcy:
AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś – dyrygent
Andrzej Bauer – wiolonczela
Klaudiusz Baran – bajan
3.02.2019/XVI Festiwal Łańcuch/Chain Ensemble
Niedziela 3 lutego 2019 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Rdia im. W. Lutosławskiego
Grażyna Bacewicz – Contradizione na orkiestrę kameralną (1966)
Karol Szymanowski – Słopiewnie. Pięć pieśni na sopran i orkiestrę kameralną do słów JulianaTuwima op. 46 bis (1921 – 28)
Witold Lutosławski – Muzyka do słuchowiska radiowego Dziady Adama Mickiewicza (1949) – prezentacja fragmentów nagrania
Witold Lutosławski – Muzyka do audycji radiowej „Słopiewnie” Juliana Tuwima na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1946)
Witold Lutosławski – Fragmenty muzyki do sztuk teatralnych: Cyd Pierre`a Corneille’a (1948), Horsztyński Juliusza Słowackiego (1953), Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux (1958)
Witold Lutosławski – Mała suita na orkiestrę kameralną (1950)
Agata Zubel – sopran
Andrzej Ferenc – aktor
Chain Ensemble – Andrzej Bauer – kierownictwo muzyczne, dyrygent
Festiwal ŁAŃCUCH 2019/Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego/ 26.01 – 9.02.2019
7.12.2018 KONCERT SYMFONICZNY Z OKAZJI 5 ROCZNICY ŚMIERCI WOJCIECHA KILARA – Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi
7.12.2018 miałem przyjemność poprowadzić Orkiestrę Filharmoni Łódzkiej w koncercie symfonicznym z okazji 5. rocznicy śmierci Wojciecha Kilara.
W programie koncertu znalazły się utwory:
Uwertura „Coriolan” op. 62 – Ludwiga van Beethovena
I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107 – Dymitra Szostakowicza
Trzy Postludia – Witolda Lutosławskiego
Poemat symfoniczny Krzesany – Wojciecha Kilara
Solistką w Koncercie wiolonczelowym była Magdalena Bojanowicz.
27.11.2018/SCENA MUZYKI 7/ Debussy nasz współczesny/PRAWYKONANIA POLSKIE/Chain Ensemble
Przypadające w tym roku stulecie śmierci Claude’a Debussy’ego zespół Chain Ensemble uczcił zamówieniem cyklu miniatur nawiązujących do estetyki, inspiracji i brzmienia utworów francuskiego twórcy. Składający się z sześciu utworów zbiór jest hołdem dla wielkiego twórcy.
Na cykl miniatur Debussy – nasz współczesny złożyło się 6 prawykonań:
Aleksander Kościów – Les cités sous paupières
Lidia Zielińska – Fossil
Grażyna Pstrokońska-Nawratil – W zenicie słońca
Tadeusz Wielecki – Nieuchwytność
Maciej Jabłoński – Len
Sławomir Wojciechowski – Claude
W koncercie zabrzmiały również:
Sonata na flet, altówkę i harfę – C. Debussy’ego
Grave na wiolonczelę i fortepian – W. Lutosławskiego
Danse sacrée et Danse profane na harfę i smyczki – C. Debussy’ego
Chain Ensemble wystąpił w składzie:
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Ewa Liebchen – flet
Jakub Jackowski – obój
Julian Paprocki – klarnet
Miłosz Pękala – perkusja
Tamara Kurkiewicz – perkusja
Adam Kośmieja – fortepian
Zuzanna Elster – harfa
Krzysztof Bąkowski – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Katarzyna Budnik – altówka
Milosz Drogowski – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
30.10.2018 SCENA MUZYKI NOWEJ 5/CHAIN ENSEMBLE/Grisey /Vortex Temporum
Vortex Temporum (Wir czasu) to arcydzieło – jeden z najważniejszych utworów Gérarda
Griseya. Odnajdziemy w nim żywą, mocno złożoną pulsację rytmiczną, wyrafinowane współbrzmienia, konstrukcję formalną, charakterystyczne muzyczne gesty i niezwykłe ewolucje barw. Muzyczną materię kompozytor niejednokrotnie ukazuje słuchaczowi w „mikroskopowym” powiększeniu, pomagając wniknąć w jej głęboko ukryte aspekty. W programie znalazła się również muzyka na flet solo Witolda Lutosławskiego, napisana do sztuki teatralnej Alfreda de Musseta Nie igra się z miłością w wykonaniu Ewy Liebchen.
Chain Ensemble/Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
Ewa Liebchen – flet
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Julian Paprocki – klarnet
Adam Kośmieja – fortepian
Rafał Zalech – altówka
Mikołaj Pałosz – wiolonczela
27.10.2018/JUBILEUSZ PHONOS EK MECHANES/NFM
27.10.2018 na koncercie w Czerwonej Sali NFM wrocławski zespół Phonos ek Mechanes obchodził swój jubileusz 10-lecia działalności. Koncert odbył się dokładnie w 10 rocznicę powstania zespołu.Koncert został zorganizowany przy współpracy Związku Kompozytorów Polskich.
PHONOS EK MECHANES / Human electronics
Cezary Duchnowski– fortepian, komputer
Paweł Hendrich – gitara elektryczna, komputer
Adam Bałdych – skrzypce
Andrzej Bauer – wiolonczela
Paweł Romańczuk – konstrukcje dźwiękowe
Kostas Georgakopulos – głos
61 WARSZAWSKA JESIEŃ 2018/BLECHARZ/RECHNITZ/OPERA
26.09.2018, w TR Warszawa, w ramach 61.Warszawskiej Jesieni odbyło się prawykonanie Rechnitz. Opera – Anioł zagłady z muzyką Wojtka Blecharza. Była to wersja performatywna opery dla sześciu aktorów i zespołu wiolonczelowego na podstawie dramatu Elfriede Jelinek.
aktorzy:
Cezary Kosiński, Magdalena Kuta, Lech
Łotocki, Paweł Smagała, Tomasz Tyndyk, Agnieszka Żulewska
wiolonczele:
Andrzej Bauer, Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak, Marcin Zdunik
reżyseria – Katarzyna Kalwat
tłumaczenie, adaptacja, dramaturgia – Monika Muskała
14 FESTIWAL CHOPIN I JEGO EUROPA/2 koncerty kameralne
13 sierpnia 2018 – w pierwszym koncercie w salach redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zabrzmiał Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, w składzie którego wystąpili poza mną:
Marcin Zdunik – wiolonczela
Katarzyna Budnik – altówka
Jakub Jakowicz – skrzypce
Anna Staśkiewicz – skrzypce
23 sierpnia – drugi koncert kameralny wypełniły utwory przedstawiające Augusta Franchomme’a jako kompozytora, współkompozytora, twórcę parafraz operowych i autora transkrypcji. Towarzyszył mi znakomity niemiecki pianista, specjalizujący się w grze na instrumentach historycznych – Tobias Koch.
W programie znalazły się:
F. Chopin/A. Franchomme – Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
A. Franchomme – Etiudy op. 35 (nr 5 c-moll; nr 7 a-moll; nr 12 gis-moll)
G.A.Osborne/A. Franchomme – Duo Concertant motywach z opery Anna Bolena G. Donizettiego
F. Chopin/A. Franchomme – Grand Duo Concertant
A. Franchomme – Kaprysy op. 7 (nr 9 h-moll; nr 12 C-dur)
L. van Beethoven/A. Franchomme – Sonata a-moll op. 23
30.06. – 6.07.2018 Klaipėda International Violoncello Academy/KIVA 2018/Międzynarodowe Warsztaty Wiolonczelowe na Litwie
Miałem przyjemność prowadzić klasę wiolonczeli na Międzynarodowych Warsztatach Wiolonczelowych w Kłaipedzie. Na zaproszenie litewskiego wiolonczelisty Mindaugasa Bačkusa w warsztatach wzięło udział wielu znakomitych pedagogów z różnych krajów m.in. Karine Georgian (Wielka Brytania), Eleonora Testelec (Łotwa) czy Roel Dieltiens (Belgia). Na jednym z koncertów zagrałem m.in. mój Duotone.
5 Scena Muzyki Nowej/Chain Ensemble/Nowy Teatr/28.06.2018
Lutosławski / unizm / minimalizm
Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska
Witold Lutosławski – Bukoliki
Zygmunt Krauze – Kwintet fortepianowy
Elżbieta Sikora – Sextuor à cordes
John Adams – Shaker Loops
Wykonawcy:
Zygmunt Krauze – fortepian
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – wiolonczela, prowadzenie koncertu
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Maria Sławek – skrzypce
Aleksandra Kupczyk – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Artur Rozmysłowicz – altówka
Agnieszka Podłucka – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Krystyna Wiśniewska – wiolonczela
Tomasz Januchta – kontrabas
Festiwal Malta/Konieczny…? Koniecznie!
23.06. 2018 w Poznaniu, w Parku Wieniawskiego, jako koncert finałowy 28. edycji Malta Festiwal Poznań zabrzmiał symfonicznie projekt Konieczny…? Koniecznie! z udziałem Orkeistry Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego.
W programie – piosenki z muzyką Zygmunta Koniecznego:
Przychodzimy, odchodzimy (słowa Janusz Jęczmyk)
Groszki i róże (sł. Julian Kacper, Henryk Rostworowski)
Grande Valse Brillante (sł. Julian Tuwim)
Tomaszów (słowa Julian Tuwim)
Deszcze (sł. Krzysztof Kamil Baczyński)
temat z filmu Jasminum (reż. Jan Jakub Kolski)
Pocałunki (sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska)
Oczy tej małej (sł. Agnieszka Osiecka)
Taki pejzaż (sł. Andrzej Szmidt)
walc z filmu Pornografia (reż. Jan Jakub Kolski)
Ktokolwiek (sł. Kazimierz Wierzyński)
Ta nasza młodość (sł. Tadeusz Śliwiak)
Czarne anioły (sł. Wiesław Dymny)
Karuzela z madonnami (sł. Miron Białoszewski)
14 Edycja Festiwalu KWARTESENCJA
1.06.2018 zagraliśmy wspólnie z Royal String Quartet w Królikarni, w ramach jubileuszu 20-lecia zespołu. W naszym wykonaniu zabrzmiał Kwintet smyczkowy C-dur D.956 Franciszka Schuberta
10 FESTIWAL TRADYCJI I AWANGARDY MUZYCZNEJ KODY/Lublin 9.05.2018
9.05.2018 w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, podczas 10. Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY z Maciejem Frąckiewiczem i Orkiestrą AUKSO pod dyr. Marka Mosia wykonaliśmy Siedem słów na wiolonczelę, bajan i smyczki (1982) Sofii Gubajduliny.
28.04.2018/Narodowe Forum Muzyki/Leopoldinum/Tabula Rasa
28.04.2018 w sali Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego poprowadziłem koncert z Orkiestrą Leopoldinum.
Program:
C. Ph. E. Bach – Koncert wiolonczelowy A-dur Wq 172, H 439
T. Larcher – Ouroboros na wiolonczelę i orkiestrę
A. Pärta – Tabula Rasa – na orkiestrę kameralną i dwoje skrzypiec
Solistkami koncertu były:
Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Maria Sławek – skrzypce
SCENA MUZYKI NOWEJ ODSŁONA 4 Bauckholt/Górecki/Lutosławski
Koncert kontrastów – czwarty koncert Chain Ensemble z serii Scena Muzyki Nowej odbył się w sali Nowego Teatru 16.04.2018 Wykonaliśmy na nim: Treibstoff – Caroli Bauckholt i Małe Requiem dla pewnej polki op. 66 – Henryka Mikołaja Góreckiego. Po przerwie zagraliśmy muzykę Witolda Lutosławskiego do spektaklu Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux w wykonaniu aktorów Nowego Teatru i reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Tłumaczenia i adaptacji tekstu dokonała Katarzyna Naliwajek.
Opis wydarzenia na stronie Towarzystwa im. W. Lutosławskiego link
NOWY TEATR link
AUKSO/KONCERT WIELKANOCNY/MEDIATEKA
30.03.2018 w Mediatece w Tychach w ramach cyklu AUKSO MODERN odbył się koncert wielkanoncy Aukso Plays Gubajdulina & Haydn. Wraz ze mną w koncercie wzięli udział: Maciej Frąckiewicz – akordeon, Radosław Krzyżowski – recytacja, Maciej Malinowski – wizualizacje, aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyr. Marka Mosia.
W koncercie zabrzmiały dwa utwory: Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu – Josepha Haydna i Siedem Słów – Sofii Gubajduliny
REGAMEY/WIELECKI NAGRANIA W LUSŁAWICACH
27-29 marca 2018r., w ramach programu 100 na 100. Muzyczne dekady wolności, w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach odbyły się nagrania, tym razem na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nagraliśmy Kwintet (1944) Konstantego Regameya i Liczne odnogi rozgałęzionych splotów Tadeusza Wieleckiego. Reżyserami dźwięku byli: Ewa Lasocka i Patryk Wolentarski. W Kwintecie udział wzięli: Jakub Jakowicz, Bartosz Bednarczyk, Artur Kasperek i Julian Paprocki, a utwór T. Wieleckiego nagraliśmy z Adamem Kośmieją i Julianem Paprockim.
8 MARCA 2018 IGNACY DOBRZYŃSKI – NAGRANIE KWINTETU SMYCZKOWEGO
w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego odbyło się nagranie Kwintetu smyczkowego F-dur op. 20 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, w ramach programu “Niepodległa”, na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Realizacją nagrania zajęli się Lech Dudzik i Gabriela Blicharz. Wraz ze mną nagrywali: Anna Maria Staśkiewicz, Jakub Jakowicz, Katarzyna Budnik-Gałązka i Marcin Zdunik.
XI MIĘDZYNARODOWY KONKURS WIOLONCZELOWY im. Witolda Lutosławskiego
…rozgrywał się w dniach 30 stycznia – 10 lutego 2018r. Konkurs po raz pierwszy …został przeprowadzony przy współudziale Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Z nowym logo w całości odbył się w Filharmonii Narodowej. Miałem zaszczyt i przyjemność być jednym z jurorów tej edycji konkursu. Kolejny konkurs w 2021…
W konkursie wzięło udział 56 uczestników, w tym 11 młodych wiolonczelistów z Polski. Zwycięzcą został Haruma Sato z Japonii. Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie obowiązkowego utworu współczesnego Out Dariusza Przybylskiego otrzymała moja studentka Krystyna Wiśniewska.
Więcej informacji na stronie konkursu link
CHAIN ENSEMBLE NA FESTIWALU ŁAŃCUCH XV 28.01.2018
Chain Ensemble wystąpi na Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch XV z monograficznym programem utworów patrona festiwalu.
- Uwertura smyczkowa
- Trio Stroikowe
- Paroles tissées
- Grave
- Muzyka Żałobna
Solistami koncertu będą: znakomity tenor Karol Kozłowski oraz najmłodsza polska kandydatka na Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. W. Lutosławskiego – Maria Leszczyńska.
„KONIECZNY… KONIECZNIE!” W ŁÓDZKIEJ FILHARMONII 1.12.2017
Koncert poświęcony twórczości Zygmunta Koniecznego w jubileuszowym roku kompozytora – w wersji symfonicznej – odbył się w sali Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina.
Orkiestrę poprowadził jej dyr. artystyczny Paweł Przytocki.
Autorem aranżacji piosenek i muzyki filmowej Zygmunta Koniecznego na orkiestrę symfoniczną jest Cezary Duchnowski
SCENA MUZYKI NOWEJ ODSŁONA 3… G.F. HAAS – „IN VAIN” PRAWYKONANIE POLSKIE 21.11.2017
Tajemnice dźwięku i czasu – Trzeci koncert Chain Ensemble z serii Scena Muzyki Nowej odbył się w sali Nowego Teatru 21.11.2017
Wykonaliśmy na nim po raz pierwszy w Polsce wybitne dzieło Georga Friedricha Haasa – In Vain
Razem z Chain Ensemble w 24 osobowym składzie przeżyliśmy podczas prób i koncertu niezwykłe doświadczenie kontaktu z arcydziełem…
opis wydarzenia na stronie Towarzystwa im. W. Lutosławskiego
INAUGURACJA FESTIWALU „ODKRYWAMY PADEREWSKIEGO” FILHARMONIA LWOWSKA 16.11.2017
Koncert inaugurujący festiwal Odkrywamy Paderewskiego odbył się w sali Filharmonii Lwowskiej. Poprowadziłem wykonania następujących utworów:
- I.J. Paderewski – Suita na orkiestrę smyczkową
- K. Szymanowski – I Koncert Skrzypcowy op.33
- L. Sydorenko – Octagon
- W. Kilar – Krzesany
Solistką w Koncercie op.33 była wybitna Anna Maria Staśkiewicz. Jej poetycka muzykalność oddała w niepowtarzalny sposób istotę genialnego i tak ważnego dzieła Szymanowskiego.
CELLONET – ALBUM PŁYTOWY – zapraszam do słuchania!
Ukazała się płyta Warszawskiej Grupy Cellonet wydana przez wytwórnię ArtHorse
W utworze K. Komedy gościnnie na płycie wystąpił Leszek Możdżer
Nagrań dokonaliśmy w Studiu koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Reżyserem dźwięku i edytorem nagrań była Ewa Guziołek Tubelewicz.
Na płycie znajdują się nagrania:
- G. Da Venosa – 2 Madrigali
- L. Berio – Korot
- A. Szczetyński – Martha and Mary
- J.S. Bach/B. Mantovani – 2 Countrepoints de l’Art de la Fugue
- S. Wojciechowski – Fingertrips
- S. Reich – Cello Counterpoint
- K. Komeda – Kołysanka z filmu Rosemary’s Baby
CELLONET – KONCERT JUBILEUSZOWY! FILHARMONIA NARODOWA 7.11.2017
Z okazji X-lecia działalności Warszawskiej Grupy Cellonet w sali koncertowej Filharmonii Narodowej odbył się koncert zespołu z udziałem Agaty Zubel i Leszka Możdżera. W programie koncertu zabrzmiały:
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras No. 1
Sławomir Kupczak – Naira (prawykonanie)
Gustav Mahler – 4 pieśni do słów F. Rückerta
- Oft denk’ ich sie sind nur ausgegangen!
- Nun seh’ ich wohl warum so dunkle Flammen
- Liebst du um Schönheit
- Ich bin der Welt abhanden gekommen
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras No. 5
Steve Reich – Cello Counterpoint
Krzysztof Komeda (opr. K. Lenczowski) – Kołysanka z filmu Rosemary’s Baby
Leszek Możdżer – Sensuous Noir (prawykonanie)
SCENA MUZYKI NOWEJ ODSŁONA 2 CHAIN ENSEMBLE W NOWYM TEATRZE 22.10.2017
Beckett i nie tylko – Chain Ensemble w Nowym Teatrze
Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.
Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów, który od kilku już lat pracuje nad operą według Końcówki (prawykonanie zapowiedziane na rok 2018).. …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) – wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów 32 muzyczne aforyzmy do poetyckich tekstów Becketta należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.
Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953).
Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.
Agata Zubel
– What is the Word
– Cascando
– Chapter 13 (prawykonanie polskie)
Witold Lutosławski – Trzy fragmenty na flet i harfę
György Kurtág – …pas a pas – nulle part…
Wykonawcy:
Agata Zubel – sopran
Frank Wörner – baryton
Chain Ensemble
Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu
FESTIWAL „YURI ŁANIUK I PRZYJACIELE” LWÓW 23.09.2017
Z okazji 60-tych urodzin znakomitego kompozytora, wiolonczelisty i cudownego człowieka Jurija Łaniuka odbył się we Lwowie festiwal, gdzie dyrygowałem orkiestrą Filharmonii Lwowskiej.
W programie zabrzmiał Koncert Wiolonczelowy a-moll C. Saint-Saensa, który wykonał Romain Garioud oraz Concerto Grosso K. Pendereckiego. Partie solowe wykonali Magdalena Bojanowicz, Oksana Lytvynenko i Bartosz Koziak.
FESTIWAL CHOPIN I JEGO EUROPA 13.08.2017
Koncert kameralny W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Paweł Wakarecy
Jakub Jakowicz
Anna Maria Staśkiewicz
Piotr Szumieł
Artur Rozmysłowicz
Andrzej Bauer
Marcin Zdunik
w programie zabrzmiały:
Władysław Żeleński – Kwartet fortepianowy c-moll op. 61
Ignacy Feliks Dobrzyński – Sekstet smyczkowy Es-dur op. 39
Richard Strauss – Sekstet z opery „Capriccio”
AKADEMIA MŁODYCH WIRTUOZÓW, PUŁTUSK 21-27.08 2017
Tegoroczne warsztaty przeprowadzane w ramach Akademii odbyły się w ostatnim tygodniu sierpnia w Pułtusku. Wzięło w nich udział ponad 20 młodych muzyków z Polski i Ukrainy, którzy razem stworzyli Orkiestrę Paderewski. Zajęcia z nimi prowadzili Marianna Humetska, Andrzej Bauer, Lubawa Sydorenko, Maria Machowska i Yuri Laniuk. Zwieńczeniem warsztatów były dwa koncerty, które odbyły się 26 sierpnia na Zamku w Pułtusku.
27.06.2017 Chain Ensemble – Inauguracja cyklu scena muzyki nowej w nowym teatrze
20.05.2017 Trans-Fuzja na Festiwalu „Trzy-czte-ry”
Trans-Fuzja to seria wydarzeń muzycznych wyprodukowanych przez II Program Polskiego Radia w Studio im. Władysława Szpilmana, zaprojektowanych przez Andrzeja Bauera. Zaproszeni artyści: kompozytorzy, improwizatorzy – wywodzący się z rożnych nurtów kreatywni muzycy, stworzyli wspólnie w latach 2012-2015 serię zróżnicowanych wewnętrznie i bogatych brzmieniowo projektów muzycznych.
Jazzowa Trans-Fuzja ukazała się na CD w firmie Fortune
Adam Bałdych – skrzypce
Cezary Konrad – perkusja
Cezary Duchnowski – komputer, fortepian
Andrzej Bauer – wiolonczela
15.05.2017 Festiwal „Trzy-czte-ry”
Olivier Messiaen – „Quatuor pour la Fin du Temps”
Bartosz Bednarczyk – fortepian
Anna Staśkiewicz – skrzypce
Julian Paprocki – klarnet
Andrzej Bauer – wiolonczela
22.05.2017 Cellonet w Koszycach
Koncert Cellonetu w ramach międzynarodowego festiwalu „Koszycka Muzyczna Wiosna”
zagraliśmy kompozycje:
H. Villi-Lobosa
K. Pendereckiego
B. Koziaka
A. Szcztyńskiego
G. da Venosy
17.05.2017 “Konieczny… Koniecznie!” w Filharmonii Szczecińskiej
Wersja kameralna projektu
Agata Zubel
Bartłomiej Wąsik
Cezary Duchnowski
Andrzej Bauer
7.04.2017 PRAWYKONANIE „ASSISI” GRAŻYNY PSTROKOŃSKIEJ-NAWRATIL, NARODOWE FORUM MUZYKI
Wykonawcy:
Marek Moś – dyrygent
Andrzej Bauer – wiolonczela
Cezary Duchnowski – realizacja partii wiolonczeli elektrycznej
Chór Chłopięcy NFM
Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM
NFM Filharmonia Wrocławska
21 – 23.11.2017 NAGRANIA – z orkiestrą NOSPR pod dyr. Jacka Kaspszyka
Witold Lutosławski – Koncert wiolonczelowy
10.02.2017 Chain Ensemble na festiwalu “Łańcuch”
Piątek 10 lutego 2017 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994) Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo Mini-Uwertura na kwintet blaszany Preludia taneczne Łańcuch I
***
Grave na wiolonczelę i smyczki Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych
Chain Ensemble Magdalena Bojanowicz – wiolonczela Andrzej Bauer – dyrygent
Chain Ensemble – orkiestra kameralna coraz aktywniej działająca pod auspicjami Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego – postawiła sobie za punkt „artystycznego honoru” przestudiowanie w najbliższych latach i włączenie na stałe do repertuaru niemal wszystkich utworów patrona Towarzystwa na mniejsze zespoły instrumentalne i orkiestrę kameralną. Stworzony cykl koncertowy w zamierzeniu stanie się artystycznym rezultatem warsztatów poświęconych twórczości Witolda Lutosławskiego, podczas których Chain Ensemble z wybraną grupą najzdolniejszych młodych muzyków będzie koncentrował się na doskonaleniu interpretacji muzyki z różnych okresów życia twórcy. Mam poczucie, że z radością, i wielkim entuzjazmem spełniamy tym projektem nasze zobowiązanie względem najwybitniejszego polskiego kompozytora drugiej połowy XX wieku. Jesteśmy też przekonani, że „zanurzenie się” w muzyce Witolda Lutosławskiego poprzez uczestnictwo w serii koncertów monogra cznych najbardziej zbliża nas do wewnętrznego świata wybitnego twórcy, jego estetyki oraz artystycznego i humanistycznego przekazu. W programie pierwszego koncertu zdecydowaliśmy się zaprezentować publiczności m.in. sztandarowy utwór zespołu – dzieło, które zainspirowało jego nazwę – Chain I.
28.01.2017 Szczecin, Filharmonia – projekt “ABCD”
Recital w duecie z Cezarym Duchnowskim (komputer, fortepian)
W programie kompozycje Cezarego („Broda”, „Monada III”) oraz wspólne,
a także reinterpretacja muzyki O. Messiaena i dużo improwizacji.
Wielokanałowa projekcja dźwięku – Kamil Bierdrzycki
21.01.2017 “Konieczny… Koniecznie!” Premiera nowej wersji z orkiestrą symfoniczną!
Orkiestrację wykonał Cezary Duchnowski
NOSPR poprowadził Paweł Przytocki
Śpiewała Agata Zubel
21 – 23.11.2017 NAGRANIA – z orkiestrą NOSPR pod dyr. Jacka Kaspszyka
Piotr Czajkowski – Wariacje „Rococo” op. 33
Robert Schumann – Koncert a-moll op. 129
PRAWYKONANIE 10.11.2016 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego “Kantata o Chrzcie Polski” Aleksandra Kościowa
10.11.2016 o godz. 19.30 w Studiu Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego po raz pierwszy została przedstawiona Kantata o Chrzcie Polski Aleksandra Kościowa, kompozycja specjalne zamówiona z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski.
Wykonawcy:
Robert Morawski – fortepian
Warszawska Grupa Cellonet
Andrzej Bauer – kierownictwo artystyczne
Chór Polskiego Radia
Zespół kameralny Sinfonii Varsovii
Szymon Wyrzykowski – dyrygent
unCHAINed – zerwany łańcuch – seria 4 wydarzeń edukacyjno- kulturalnych połączonych z koncertami CHAIN ENSEMBLE.
16 października – Włocławek
17 października – Inowrocław
18 października – Piła
19 października – Konin
Zabrzmiały utwory:
P. Mykietyna
W. Lutosławskiego
Z. Krauze
C. Bauckholt
09.10.2017 “Oczekiwanie” Marcina Bortnowskiego w NOSPR
Marcin Bortnowski – Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną
Andrzej Krzanowski – Audycja III na sopran, głos recytujący, zespół instrumentalny i 5 rzutników
Audycja IV na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i taśmę
Orkiestra Muzyki Nowej pod dyr. Szymona Bywalca
Andrzej Bauer – wiolonczela
Agata Zubel – sopran
Mirosław Neinert – recytator
29.09.2016 Koncert muzyki Pawła Mykietyna w Muzeum Powstania Warszawskiego
“Oczekiwanie” Marcina Bortnowskiego na festiwalu “Warszawska Jesień”
… a także w sali Akedemii Muzycznej w Łodzi (22.09.2016) i w Filharmonii w Luksemburgu (24.09.2016) w ramach projektu European Workshop For Contemporary Music.
Program koncertów:
Marcin Bortnowski – Oczekiwanie
Mark Andre – ni
Ondřej Adámek Karakuri – Poupée mécanique
Salvatore Sciarrino – Introduzione all’oscuro
Shigeko Hata – sopran
Rüdiger Bohn – dyrygent
informacje o koncercie
Suity J. S. Bacha w Forcie Sokolnickiego
Festiwal „Chopin i jego Europa”
24 sierpnia 2016 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w ramach 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i Jego Europa zagrałem Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 Roberta Schumanna z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka.
XVI Festiwal „OGRODY MUZYCZNE”
9 sierpnia 2016 na zakończenie 16 edycji Ogrodów Muzycznych razem z Agatą Zubel, Bartkiem Wąsikiem i Cezarym Duchnowskim wykonaliśmy projekt Konieczny…? Koniecznie!
W programie znalazły się piosenki i kompozycje filmowe Zygmunta Koniecznego w naszych opracowaniach.
Na koncercie pojawił się – ku naszej radości – sam kompozytor.
KOŁOBRZEG – XII Europejskie Warsztaty Muzyczne
W drugiej połowie lipca (17-30) 2016 pracowałem z młodymi wiolonczelistami podczas XII Europejskich Warsztatach Muzycznych w Kołobrzegu, organizowanych przez stowarzyszenie Fundusz Promocji Talentów.
SIEDEM NURTÓW I SIEDEM PREMIER – na 70-lecie Związku Kompozytorów Polskich
22 czerwca 2016 – Polskie Radio, Studio im. Witolda Lutosławskiego
Dzień IV Metastylistyka
W programie:
Paweł Szymański – CHLOROPHAENHYLOHYDROXIPIPERIDINOFLUOROBUTYROPHAENON na zespół i inne dźwięki (2002), Jacek Grudzień – Ad Naan na wiolonczelę i komputerowe przetwarzanie dźwięku (2002), Stanisław Krupowicz – Tempo 72, Adam Falkiewicz – The Night Home (2001), Roman Haubenstock-Ramati – Credentials or «Think, Think Lucky»* (1961), Marcin Bortnowski – Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2016) – prawykonanie, Paweł Mykietyn – 3 for 13 (1994)
Wykonawcy:
Andrzej Bauer – wiolonczela
Joanna Freszel – sopran
Aleksandra Rupocińska – klawesyn
Orkiestra Muzyki Nowej, Szymon Bywalec – dyrygent
26 czerwca 2016 – Polskie Radio, Studio im. Witolda Lutosławskiego
Dzień VIII – KONCERT SIEDMIU PREMIER
W programie:
Piotr Tabakiernik – Toutur thrœu (rytuał słyszenia) na wiolonczelę i zespół
Paweł Hendrich – Mutuusmutus na orkiestrę kameralną i powietrzną perkusję
Aleksander Kościów – Many Cities
Jarosław Siwiński – HubTub na tubę i zespół
Zygmunt Krauze – Poemat Apollinaire’a na recytującego pianistę i 12 instrumentów
Zbigniew Penherski – Mała litania 2 na Orkest de ereprijs
Hanna Kulenty – Piano Concerto
Wykonawcy:
Andrzej Bauer – wiolonczela
Leszek Lorent – perkusja
Joanna Freszel – sopran
Zdzisław Piernik – tuba
Frank Peters – fortepian
Zygmunt Krauze – pianino
Orkest de ereprijs, Wim Boerman – dyrygent
Festiwal „Łódź Czterech Kultur” 2 – 5 czerwca 2016
2 czerwca 2016 w ramach festiwalu, w Kościele pw. Zesłania Ducha Świętego zagrałem recital bachowski.
W programie:
J. S. Bach – Suita nr 5, c-moll, BWV 1011
A. Bauer – Duotone (2002)
J. S. Bach – Suita nr 3, C-dur, BWV 1009
5 czerwca 2016 w Sali lustrzanej Muzeum Miasta Łodzi, w Pałacu Poznańskich, w ramach tego samego festiwalu razem z moimi absolwentami, obecnie znakomitymi solistami, zagraliśmy w kwartecie program:
Gesualdo da Venosa – 2 Madrigali
Dymitr Szostakowicz – I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107
Arvo Pärt – Summa
Robert Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op.129
Kwartet:
Andrzej Bauer
Magdalena Bojanowicz
Bartosz Koziak
Marcin Zdunik
NOSPR Kameralnie – Cellonet – da Venosa
8 maja 2016 w Katowicach, w sali kameralnej NOSPRu, w pięcioosobowym składzie Cellonet zagrał madrigali Gesualdo da Venosy. Koncert odbył się w ramach wieczornych spotkań z muzyką *NOSPR Kameralnie*.
Wykonanie madrygałów da Venosy przeplatał Chór Polskiego Radia, pod kierunkiem Szymona Wyrzykowskiego, w pięknym stylu śpiewając religijne kompozycje Gesualda. Krakowski aktor Radosław Krzyżowski przeczytał fragmenty opowiadania Madrygał Żałobny Gustawa Herlinga Grudzińskiego
W programie:
Carlo Gesualdo da Venosa:
Tristis est anima mea (Chór PR )
Asciugate i begli occhi – oprac. Marcin Zdunik (Cellonet)
Gustaw Herling-Grudziński – Madrygał żałobny (fragment I)
Jesum tradidit impius (Chór PR )
Mercè grido piangendo – oprac. Andrzej Bauer (Cellonet)
Gustaw Herling-Grudziński – Madrygał żałobny (fragment II)
O vos omnes (Chór Polskiego Radia )
Beltà, poi che t’assenti – oprac. Andrzej Bauer (Cellonet)
Gustaw Herling-Grudziński – Madrygał żałobny (fragment III)
Benedictus Dominus Deus Israel (Chór PR)
Io parto, e non più dissi – oprac. Andrzej Bauer (Cellonet)
Gustaw Herling-Grudziński – Madrygał żałobny (fragment IV)
Moro, lasso, al mio duolo – oprac. Marcin Zdunik (Chór PR, Cellonet)
Wykonawcy:
Chór Polskiego Radia
Warszawska Grupa Cellonet
Andrzej Bauer
Magdalena Bojanowicz
Robert Dacko
Bartosz Koziak
Marcin Zdunik
Smyczkowy Octopus – CELLONET na festiwalu Musica Polonica Nova
14 kwietnia 2016 w ramach festiwalu, w sali kameralnej NFM zagraliśmy z Cellonetem najnowszy repertuar współczesnych polskich i ukraińskich (A. Szczetyński) kompozytorów z *Kołysanką* K. Komedy „na deser”.
Smyczkowy Octopus
Wykonawcy:
Andrzej Bauer – dyrygent
W. Z. Zych – amplifikacja przestrzenna
Warszawska Grupa Cellonet
W programie:
Wojciech Ziemowit Zych – Opływ/Przepływ/Upływ
Ryszard Osada – Double Reflection
Aleksander Szczetyński – Martha and Mary
Sławomir Wojciechowski – Fingertrips
Krzysztof Komeda – Kołysanka
Musica Polonica Nova – „Bajki Robotów” – PREMIERA!
8 kwietnia 2016, podczas 30-tej odsłony festiwalu Musica Polonica Nova we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki miało miejsce światowe prawykonanie Co-opery Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha Bajki Robotów na kanwie zbioru opowiadań S. Lema.
Wykonawcy:
Justyna Skoczek – maszyna do pisania, klawiatura MIDI
Andrzej Bauer – wiolonczela, wiolonczela elektryczna
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Rafał Łuc – akordeon
Leszek Lorent – instrumenty perkusyjne
Paweł Romańczuk – instrumenty niekonwencjonalne
Paweł Hendrich – komputer, gitara elektryczna
Cezary Duchnowski – komputer, instrumenty klawiszowe
2Edificationn – Łukasz Rozmysłowski & Norbert Rosiek – taniec
Bartłomiej Szlachcic – wizualizacje
Zabawa dla znawców Lema?
Przede wszystkim była to wspaniała zabawa brzmieniami, trwająca ponad godzinę. I zdecydowanie przeznaczona raczej dla tych, którzy albo twórczość Lema znają, albo wszystko im jedno, o czym mowa, bo najważniejszy jest po prostu dźwięk. Dlaczego? Bo cytowane fragmenty opowiadań są ucinane przed pointą (z wyjątkiem samego końca), tylko sygnalizujące, o czym mowa. Co się stało z trzema elektrycerzami czy też dlaczego i w jaki sposób Erg Samowzbudnik bladawca pokonał, nie zostanie wspomniane. Jeśli ktoś nie wie, musi poczytać Lema.
framgment recenzji Doroty Szwarcman
2.04.2016 AUKSO plays PENDERECKI
W sobotę 2 kwietnia 2016 nowej sali koncertowej MEDIATEKI w Tychach odbył się koncert pod nazwą AUKSO plays Penderecki, inaugurujący działalność nowo powołanej instytucji kultury na mapie Śląska. Koncert Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia poświęcony był w całości twórczości Krzysztofa Pendereckiego, który był gościem specjalnym tego wydarzenia.
Program:
Krzysztof Penderecki (*1933)
Sinfonietta No. 1 per archi (1992)
Koncert altówkowy [wersja na wiolonczelę] (1984)
Chaconne – in memoriam Giovanni Paolo II (2005)
Trzy utwory w stylu barokowym (1968)
Sinfonietta No. 3 (2012)
SEKSTETY BRAHMSA (op. 36) i PANUFNIKA NA FESTIWALU „ŁAŃCUCH”
W ramach XIII festiwalu Łańcuch,11 lutego w Studio im. W. Lutosławskiego zagramy z kolegami tworzącymi Chain Ensemble oraz zaproszonymi studentami UMFC koncert kameralny z utworami patrona festiwalu oraz dwoma sekstetami smyczkowymi.
Chain Ensemble – tworzony pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, z misją wykonywania nowej muzyki na najwyższym światowym poziomie – jest projektem o ogromnym potencjale artystycznym i edukacyjnym. Skupia grupę kreatywnych muzyków na pragnieniu tworzenia znaczących wydarzeń artystycznych. Filarem pracy zespołu są działania edukacyjne, realizowane poprzez włączanie do wspólnego muzykowania najzdolniejszej młodzieży, poprzez organizację warsztatów muzycznych.
Festiwalowy koncert Chain Ensemble – koncentrujący się na repertuarze kameralnym, zaprezentuje miniaturowe dzieła patrona Towarzystwa, sekstet smyczkowy jego wieloletniego przyjaciela Andrzeja Panufnika oraz Johannesa Brahmsa, którego Lutosławski darzył wielką estymą.
Na estradzie obok uznanych kameralistów – utalentowani studenci – muzyczna młodzież, ktorej zaangażowany wkład w efekt końcowy wspólnej pracy trudno przecenić.
Pamiętam, jak podczas jednej z naszych rozmów Witold Lutosławski mówił z zachwytem o ilości „pomysłów kluczowych” w I części II Koncertu Fortepianowego op.83 Johannesa Brahmsa. Praca nad Sekstetem op. 36 była dla mnie wspomnieniem tej rozmowy. Wybrałem do wykonania drugi Sekstet – rzadziej grywany, ale w moim odczuciu nowocześniejszy i bardziej wyrafinowany w kompozytorskim myśleniu. Bardziej „lutosławski”…
Kolejna odsłona aktywności Chain Ensemble wiosną. Zapraszam serdecznie.
Chain Ensemble:
Krzysztof Bąkowski – skrzypce
Anna Kwiatkowska – skrzypce
Katarzyna Denkiewicz – skrzypce
Ewa Dyrda – skrzypce
Aleksandra Gołczyńska – skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Paweł Czarny – altówka
Krystyna Wiśniewska – wiolonczela
Andrzej Bauer – wiolonczela
Program:
- Witold Lutosławski – 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec
- Witold Lutosławski – Bukoliki na wiolonczelę i altówkę
- Andrzej Panufnik – Train of thoughts na sekstet smyczkowy
- Johannes Brahms – Sekstet smyczkowy G-dur op. 36
6 Dni Muzyki Nowej 17.01.2016 Klub Żak w Gdańsku
Na koncercie zmykającym 6 odsłonę festiwalu zagraliśmy koncert improwizowany Phonos ek Mechanes.
PHONOS EK MECHANES / Human electronics
Paweł Hendrich – gitara basowa, komputer
Andrzej Bauer – wiolonczela , elektronika, komputer
Cezary Duchnowski – fortepian, komputer
Fragment z recenzji Czesław Romanowskiego
Już samo zestawienie instrumentarium użytego przez zespół Phonos Ek Mechanes: fortepian, wiolonczela i ośmiostrunowa gitara basowa (plus laptopy i przetworniki dźwięku) zwiastował oryginalną formułę, w której nic nie jest oczywiste. W tym zestawie właściwie jedynie wiolonczela brzmiała jak wiolonczela, choć jej dźwięk był także wielokrotnie przetwarzany, nie było tu melodii, a raczej rwane frazy, a grający na niej Andrzej Bauer wykazywał się niezwykłą ekspresją, grając wręcz całym sobą. Pianista Cezary Duchnowski również nie wygrywał melodii – to były kaskady następujących po sobie, często dysonansowych i dodekafonicznych brzmień, zupełnie do dźwięków fortepianu niepodobnych. Z kolei gitara basowa Pawła Hendricha malowała niezwyczajne dla basu pejzaże, a też potrafiła zamienić się (oczywiście nie fizycznie, a poprzez odpowiednie przetworzenie) w bazę charakterystycznych dźwięków staromodnych gier komputerowych. Paleta brzmień wytwarzanych przez muzyków była oczywiście o wiele szersza, nie wszystkie da się opisać, ale wszystkie były zaskakujące, frapujące, przykuwające uwagę i angażujące wszystkie zmysły słuchacza.
Inaczej niż w wypadku wszystkich koncertów tego festiwalu, muzycy rozstawili swoje instrumenty nie na scenie, a przed nią. Publiczność, która ich otaczała, mogła więc nieledwie ich dotknąć a metaforycznie: dotknąć wytwarzanych przez nie dźwięków. Dzięki temu nie istniała odległościowa, mentalna bariera między artystami a słuchaczami, muzyka krążyła pomiędzy wszystkimi uczestnikami koncertu
Całość wzbudzała podziw dla wyobraźni, kreatywności i umiejętności artystów, zadziwienie ile niezwykłych dźwięków można wyczarować z klasycznego instrumentarium. Była w tym pasja, nieskrępowana swoboda tworzenia, chęć uwolnienia się, wyzbycia klasycznej roli klasycznych instrumentów.
Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” 13.11.2015
Zapraszam do Lwowa na koncert inaugurujący festiwal Odkrywamy Paderewskiego, w którym będę miał przyjemność poprowadzić orkiestrę Filharmonii Lwowskiej. Solistą koncertu będzie Adam Wodnicki.
W programie:
- L. Sydorenko – Ab Initio
- E. Grieg – Koncert fortepianowy a-moll
- W. Lutosławski – Koncert na Orkiestrę
Konieczny..? Koniecznie! w Katowicach 6.11.2015
Koncert zagramy w sali kameralnej NOSPR. Będzie on imrpezą towarzyszącą Targom Książki w Katowicach organizowanym przez Expo Silesia.
J. Kornowicz – „Great Spinning” – recenzja i zdjęcia z prawykonania 12.12.2014
Pierwsza recenzja „Konieczny…? Koniecznie!”
Recenzja Tomasza Cyza z koncertu w Radziejowicach inaugurującego projekt Konieczny…? Koniecznie! w sieprniowym Ruchu Muzycznym. Bardzo nam miło, bo świetna.
X TRANS-FUZJA „BODY MUSIC” WE LWOWIE 6.09.2015
Zagramy we Lwowie wspólnie z Piotrem Damasiewiczem, Igorem Pudło i Czarkiem Duchnowskim replikę X koncertu projektu Trans-Fuzja we lwowskim Pałacu Sztuki.
Tematem i inspiracją wspólnych kompozycji i improwizacji jest „muzyka ciała”.
6 września 2015 Art Meetings
Trans-Fuzja to projekt tworzony we współpracy z II Programem Polskiego Radia.
„KONIECZNY…? KONIECZNIE!” nowy projekt
9 lipca 2015, w ramach VII Letniego Festiwalu im. J. Waldorffa w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach wspólnie z Agatą Zubel, Januszem Olejniczakiem i Cezarym Duchnowskim zagraliśmy po raz pierwszy nowy, owacyjnie przyjęty projekt inspirowany twórczością filmową i piosenkową Zygmunta Koniecznego.
FESTIWAL WAWEL O ZMIERZCHU – BEETHOVEN – KONCERT POTRÓJNY
4 lipca 2015 na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Krakowie odbył się koncert inaugrujący festiwal Wawel o Zmierzchu. Orkiestrę CORda Cracovia poprowadził Tadeusz Strugała.
W programie znalazł się Tripelkonzert op. 56 L. van Beethovena, a solistkami poza mną były Panie Mariola Cieniawa i Maria Sławek
XVIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL GITAROWY, TRZĘSACZ
4 czerwca 2015 zagraliśmy z Markiem Pasiecznym koncert inaugurujący XVIII Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Trzęsaczu
W programie znalazły się:
Anamnesis – M. Pasiecznego na gitarę i wiolonczelę
Polskie melodia ludowe – w opracowaniu M. Pasiecznego na gitarę i wiolonczelę (prawykonanie nowej wersji)
J. S. Bach – Suita nr. 5 c-moll na wiolonczelę solo
A. Bauer – Duotone na wiolonczelę solo
CELLONET w CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
21 czerwca 2015 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, w ramach I Międzynarodowego Biennale Dźwięków Niskich – BASSO odbył się koncert Warszawskiej Grupy Cellonet.
Zagraliśmy program złożony z kompozycji:
Gesualdo da Venosy
Luciano Berio,
Krzysztofa Pendereckiego
Aleksandra Szczetyńskiego
Bruno Mantovaniego
Steve Reicha
Sławomira Wojciechowskiego
Krzysztofa Komedy
Koncert był dla Cellonetu premierą programu płyty, którą w najbliższych miesiącach będziemy nagrywać we współpracy z Programem II Polskiego Radia.
KWARTET WIOLONCZELOWY – NOWY PROJEKT!
13 i 14 czerwca 2015 w ramach Letnich Koncertów na Grochowskiej w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia obyły się 2 koncerty kameralne z unikalnym programem w wykonaniu kwartetu wiolonczelowego w doborowym składzie!
W Wariacjach Rococo op. 33 Piotra Czajkowskiego – partię solową zagrał Marcin Zdunik, Koncert d-moll Eduarda Lalo – poprowadził Bartosz Koziak, w Koncercie e-moll op. 85 Edwarda Elgara – partia solowa należała do Magdaleny Bojanowicz, a Koncert a-moll op. 129 Roberta Schumanna zagrałem ja.
Sądzimy, że opracowania koncertów na 4 wiolonczele brzmią fantastycznie i otwierają nowe możliwości bardziej kameralnej i intymnej interpretacji tych wspaniałych arcydzieł.
STRUNY PRESTANS – „CUDZE CHWALICIE, SWEGO NIE ZNACIE…”
Obserwując kolegów, studentów, i w ogóle zawodowych muzyków widzę, że rzadko albo wcale nie sięgają po struny (najważniejsze akcesorium muzyka smyczkowca) polskiej produkcji. Dotąd nie zaistniały one w naszej świadomości…
Nadszedł czas żeby to zmienić!
Ostatnio, dzięki uprzejmości pana Kazimierza Juszczaka – założyciela i szefa firmy Presto miałem okazję starannie przetestować struny o nazwie Prestans. To najwyższy „model” – struny adresowane do zawodowców – solistów, kameralistów i muzyków orkiestrowych.
Jestem poruszony i gratuluję firmie Presto serdecznie wspaniałego produktu! Struny są bardzo wysokiej klasy – jasne, otwarte i transparentne. Przy tym bardzo wyrównane – żadna struna nie „odstaje” od pozostałych.
Struny po każdorazowej wymianie były zawsze natychmiast „gotowe” do grania i nie rozstrajały się. Jakość wykonania bez zarzutu! Czuje się w nich troskę o staranność wykonania godnego małej firmy rodzinnej, gdzie wiele etapów produkcji jest wykonanych ręcznie, a kontrola jakości jest na innym poziomie niż w masowej produkcji…
Prestansy są obecnie produkowane w dwóch rodzajach wykończenia: chromoniklowej i srebrnej. W obu wersjach struny są wykonane z wolframu. Mnie najbardziej podoba się wersja srebrna, ma w moich uszach więcej charakteru, który jest po prostu piękny. Struny w wykończeniu chromoniklowym są bardziej neutralne, nieco cieplejsze, ale poprzez to być może mogą bardziej oddawać indywidualny charakter instrumentu.
Niezwykłe to dla mnie odkrycie i miła niespodzianka!
Niebagatelna jest też kwestia ceny – przebijającej o połowę propozycje światowych liderów, zupełnie nie ustępując jakością… Firma Presto stworzyła zupełnie nowy produkt, intensywnie pracując nad nim i rozwijając go od kilku lat. Wiem od Pana Kazimierza Juszczaka, że czekają nas kolejne miłe niespodzianki…
Nie wracam do mojego poprzedniego zestawu strun – złożonego z renomowanych firm duńskich i austriackich. Chcę popracować na Prestansach dłużej. To zdecydowanie ta sama „półka”…
Gorąco polecam!
Trans-Fuzja X, 25-04-2015 „Muzyka Ciała”
Dziesiąty koncert z cyklu Trans-Fuzja – tym razem z udziałem Igora Pudło (Skalpel) – komputer, Piotra Damaisewicza – trąbka, Cezarego Duchnowskiego – fortepian, komputer. Inspiracją nowego muzycznego materiału są dźwięki ciała ludzkiego. Koncert wyprodukowany i rejestrowany przez Polskie Radio, Program II.
Retransmisja niebawem…
Studio im. W. Szpilmana 25-04-15, g. 19.
Katalog literatury wiolonczelowej już działa…
Serdecznie zapraszam wszystkich Państwa do obejrzenia i korzystania z katalogu polskiej literatury wiolonczelowej XX i XXI wieku.
Kompozytorów proszę o uzupełnienia lub ewentualne korekty zawartych w nim danych i nadsyłanie informacji o nowych kompozycjach, żeby katalog był jak najbardziej aktualny.
Wykaz obejmuje utwory na wiolonczelę solo i w połączeniu z innymi instrumentami, mediami elektronicznymi, orkiestrą kameralną i symfoniczną, a także utwory dla zespołów wiolonczel i literaturę dla młodych i najmłodszych wykonawców.
Różne opcje wyszukiwania ułatwiają poruszanie się po katalaogu, który zawiera obecnie 645 pozycji.
Mahler – „Ich bin der Welt abhanden gekommen” – Agata Zubel, Cellonet
Do posłuchania i obejrzenia… Zapraszam.
elDerwid w Szczecinie – 25 lutego 2015
Koncert elDerwid – Plamy na Słońcu zagramy w Filharmonii Szczecińskiej 25 lutego.
Wizje popularnych piosenek Witolda Lutosławskiego pisanych przez kompozytora w latach 50-tych i 60-tych pod pseudonimem Derwid dla gwiazd polskiej estrady: Mieczysława Fogga, Ireny Santor, Ludmiły Jakubczak, Kaliny Jędrusik, Jerzego Michotka, Sławy Przybylskiej, Hanny Rek, Ireny Rolskiej i Wioletty Villas.
Agata Zubel – głos
Cezary Duchnowski – komputer, fortepian
Andrzej Bauer – wiolonczela, elektronika
Mistrzowskie kursy Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” XII, Radziejowice 23-31 stycznia 2015
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego organizuje już po raz trzeci Mistrzowskie Kursy Festiwalu Łańcuch, których temat stanowi muzyka współczesna z akcentem położonym na twórczość Witolda Lutosławskiego.
W najbliższej edycji warsztaty będą dotyczyły instrumentów smyczkowych, a głównym artystycznym ich zadaniem będzie praca w orkiestrze smyczkowej i przygotowanie programu, który będzie zaprezentowany na koncercie inaugurującym jubileuszowy, X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, organizowany przez Fundację Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów w dniach 5-12 lutego 2015 r.
Koncert odbędzie się na Zmaku Królewskim 4 lutego 2015 roku o godzinie 19.
W programie utwory wybitnych twórców: G. Scelsiego W. Lutosławskiego, A. Zubel, G. Ligetiego, I. Xenakisa, A. Pärta
Vimeo…
Koncerty z cyklu Trans-Fuzja do obejrzenia na Vimeo. Zapraszam.
J. Kornowicz – „Great Spinning” – recenzja i zdjęcia z prawykonania 12.12.2014
Jerzy Kornowicz „Great Spinning“ 12.12.2014
Młody Big-Band i muzyka nowa
WIELKIE WIROWANIE – kompozycja i improwizacja na zakończenie 56. Festiwalu Jazz Jamboree.
SALA KONCERTOWA UNIWERSYTETU MUZYCZNEGO FRYDERYKA CHOPINA, WARSZAWA, UL. OKÓLNIK 2
PIĄTEK, 12 GRUDNIA, GODZINA 19.00 – WSTĘP WOLNY.
56. Festiwal Jazz Jamboree zakończy premiera utworu „Great Spinning” Jerzego KORNOWICZA – kompozytora, improwizatora i promotora muzyki. W utworze muzyka komponowana o inspiracji jazzowej spotyka się z muzyką improwizowaną pochodzącą z różnych, choć nie zawsze obcych sobie muzycznych światów: jazzu, wolnej improwizacji, muzyki współczesnej i alternatywnej.
Znakomici i utytułowani soliści – improwizatorzy: Agata ZUBEL – kompozytorka i śpiewaczka, Andrzej BAUER – wiolonczelista, Cezary DUCHNOWSKI – kompozytor, muzyk mediów elektronicznych i pianista; Krzysztof KNITTEL – kompozytor i muzyk mediów elektronicznych oraz Ryszard LATECKI – trębacz, spotkają się z młodymi jazzmanami – członkami BIG-BANDU Wydziału Jazzu Szkoły Muzycznej II Stopnia przy ul. Bednarskiej występując pod dyrekcją Ryszarda BOROWSKIEGO i kompozytora utworu – Jerzego KORNOWICZA.
Wykonanie będzie stanowić premierę utworu powstałego w ramach programu zamówień kompozytorskich Instytutu Muzyki i Tańca.
Na koncercie zabrzmią także utwory: „Big-Band Concerto” – kompozytora i jazzmana Piotra WRÓBLA oraz „And If You Knew Wouldn’t Do It” – kompozytora i jazzmana Bartosza SMORĄGIEWICZA.
https://www.facebook.com/events/1405960046361812/?pnref=story
Jazz Jamboree
Pałac Radziejowice 21.11.2014
Zapraszam 21.11. do Pałacu w Radziejowicach na pierwszy koncert kwartetu w składzie: Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak, Marcin Zdunik i piszący te słowa. Zagramy bardzo zróżnicowany – piękny i nowy dla nas program. Od niezwykłych Madrigali G. da Venosa poprzez utwory Purcella i Bacha do Quartenion Zofii Gubajduliny i Flüsterfuge und Zirkelkanon Heinza Holligera. Chcemy w przyszłości od czasu do czasu wspólnie muzykować, najlepiej jak potrafimy. To pierwszy krok w tym kierunku i wielka dla mnie radość i satysfakcja – grać z wychowankami, a obecnie już wspaniałymi artystami!
Więcej informacji na stronie Pałacu Radziejowice
www.cellonet.eu
Powstaje nowa, piękna strona Warszawskiej Grupy Cellonet. Niedługo będzie można ją podziwiać! Projektuje ją Agnieszka Zielińska (InDecision). Nowe zdjęcia zrobiła nam w Radziejowicach Anita Wąsik-Płocińska.
Phil Minton…! Video z Trans-Fuzji 9