Beckett i nie tylko  – Chain Ensemble w Nowym Teatrze 

Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.
Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów, który od kilku już lat pracuje nad operą według Końcówki (prawykonanie zapowiedziane na rok 2018).. …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) – wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów 32 muzyczne aforyzmy do poetyckich tekstów Becketta należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.
Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953). 
Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble znakomici soliści: niemiecki baryton Frank WörnerAgata Zubel.

Scena 2 Cascando

 

Agata Zubel

What is the Word

– Cascando

– Chapter 13 (prawykonanie polskie)

Scena 2 chapter

Witold Lutosławski – Trzy fragmenty na flet i harfę

György Kurtág – …pas a pas – nulle part…

 

Scena 2 Kurtag

 

Wykonawcy:

Agata Zubel – sopran

Frank Wörner – baryton

Chain Ensemble

Andrzej Bauer – dyrygent, prowadzenie koncertu

Scena 2 ulotka