Kameralnie
Miałem radość muzykowania z wybitnymi kameralistami, którym dziękuję za wszystko, czego się od nich nauczyłem. Chcę tu wymienić najważniejszych dla mnie towarzyszy estrady w kolejności pojawiania się w moim życiu.
Janusz Grzelązka – rozpocząłem z nim poważną dzialalność koncertową, dokonywałem pierwszych nagrań dla PR i telewizji. Ewa Kupiec – wiele wspólnych koncertów i wygrany konkurs ARD w Monachium w kategorii duetu wiolonczela-fortepian, pierwsze nagrania płytowe. Waldemar Malicki – niezwykła muzyczna inteligencja i błyskotliwość. Kaja Danczowska – rzadka muzyczna inuicja i pokora wobec swojej misji. Piotr Anderszewski – artysta jakich mało. Andrzej Ratusiński – rzadko spotykany pianistyczny „pazur”. Janusz Olejniczak – chopinowska delikatność i inteligencja. Marek Moś – człowiek i artysta wybitny – wszechstronność i głębokie rozumienie sztuki i życia. Ewa Pobłocka – klasycznie harmonijna artystka o rzadko spotykanej odpowiedzialności za każdą nutę. Håkan Rosengren – klarnecista największego formatu. Peter Nagy – najinteligentniejszy muzyk jakiego spotkałem. Tanja Becker-Bender – ucieleśnienie wielkiej niemieckiej tradycji wykonawczej. Kuba Jakowicz – kameralista wymarzony, co nie było takie oczywiste jeszcze na początkach jego brawurowej kariery. Jan Krzysztof Broja – pianista o nieograniczonych możliwościach i bardzo nowoczesnej estetyce wykonawczej.
Obecnie... kameralistyka w duecie
Z Janem Krzysztofem Broją, jednym z najbardziej kreatywnych pianistów polskich swojej generacji.
W programach naszych recitali pojawiały się m.in.:
Sonata g-moll op. 5 nr 2 Ludwika van Beethovena,
Sonata A-dur op. 100 Johannesa Brahmsa,
Sonata g-moll op. 65 Fryderyka Chopina
Sonata g-moll op. 19 Sergiusza Rachmaninowa
Sonata d-moll op. 40 Dymitra Szostakowicza
Sonata d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego,
Grave – Witolda Lutosławskiego
Repertuar kameralny, utwory…
Ignacego Jana Paderewskiego
Antoniego Szałowskiego
Jerzego Bauera
&
Wszystkie dzieła kameralne Fryderyka Chopina z udziałem Kuby Jakowicza. Zarejestrowane na CD dla Narodowego Instytutu F. Chopina na fortepianie historycznym Erarda z 1846 roku.
Olivier Messiaen
Kwartet na koniec Czasu Olivier Messiaen napisał będąc jeńcem w obozie niemieckim w Zgorzelcu (Görlitz). Po raz pierwszy utwór został wykonany na terenie obozu jenieckiego przez muzyków, więzionych wraz z kompozytorem w 1940 roku. Jest to utwór o tematyce apokaliptycznej i religijnej – wyjątkowe arcydzieło dwudziestowiecznej kameralistyki.
Olivier Messiaen
„Kwartet na koniec Czasu”
I. Liturgie de crystal /Liturgia kryształu/
II. Vocalise, pour l`Ange qui annonce la fin du Temps
/Wokaliza dla Anioła ogłaszającego koniec świata/
III. Abîmie des oiseaux /Otchłań ptaków/
IV. Interméde /Interméde/
V. Louange á l`Eternité de Jésus /Pochwała wieczności Jezusa/
VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes
/Taniec gniewu na siedem trąb/
VII. Fouillis d`arcs-en-ciel, pour l`Ange qui annonce la fin du Temps
/Gra barw tęczowych dla Anioła ogłaszającego koniec świata/
VIII. Louange a l`Immortalité de Jésus /Pochwała nieśmiertelności Jezusa/
Wykonawcy
Marek Moś – skrzypce
Håkan Rosengren – klarnet
Andrzej Bauer – wiolonczela
Janusz Olejniczak – fortepian
„Wydarzeniem stało się znakomite wykonanie w rozświetlonym na czerwono kapitularzu klasztoru oo. Dominikanów Kwartetu na koniec czasu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian Oliviera Messiaena. (…) Grono krytyków i dziennikarzy (…) przyznało wyróżnienie, które za wybitne wykonanie Kwartetu na koniec czasu otrzymali: Marek Moś, Hakan Rosengren, Andrzej Bauer, Janusz Olejniczak. (…)”
Gabriela Stanek-Peszkowska
fragment recenzji po IX Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich
Ruch Muzyczny nr 14, 13 lipca 1997 r.
Johannes Brahms
Lato 1886 w Thun
Sonata F-dur op. 99 na fortepian i wiolonczelę
Sonata A-dur op. 100 na fortepian i skrzypce
Trio c-moll op. 101 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę
Koncert muzyki najwybitniejszego twórcy niemieckiego późnego romantyzmu – Johannesa Brahmsa – „Lato 1886 w Thun” to program tematyczny, a zawiera trzy utwory napisane podczas jednego letniego pobytu kompozytora w malowniczym szwajcarskim kurorcie – Thun.
Program złożony z arcydzieł kameralistyki i z punktu widzenia melomanów niezwykle interesujący. Jest to bowiem przykład powstania w krótkim czasie trzech wielkich dzieł bardzo zróżnicowanych, które dają możliwość prześledzenia inspiracji i inwencji genialnego kompozytora.
Wykonawcy
Jan Krzysztof Broja – fortepian
Kuba Jakowicz – skrzypce
Andrzej Bauer – wiolonczela